,

PKD marketing – czym jest, czym się charakteryzuje, na czym polega

by

 

Każdy rodzaj działalności gospodarczej ma nadany swój kod PKD. Dzięki temu w szybki sposób można sklasyfikować jej rodzaj i określić w czym się specjalizuje. Odnosi się to również do działalności agencji reklamowych, co powszechnie znamy pod pojęciem marketing. A zatem warto rozwinąć ten temat i dokładnie omówić czym jest kod PKD. W poniższym artykule znajdziesz odpowiedź na podstawowe pytania dotyczące tego zagadnienia.

PKD – co to jest ?

PKD to skrót od Polskiej Klasyfikacji Działalności. Na terenie Polski jego określenie obowiązuje od 2008. Jest zgodne z klasyfikacją stosowaną w innych państwach Unii Europejskiej. 

Każda osoba, która zakłada firmę, niezależnie czy będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza, czy spółka musi sklasyfikować swoje PKD. Ponadto warto zauważyć, iż można wybrać tylko jedno główne PKD, które określa główny rodzaj działalności. Innymi słowy ten rodzaj działalności, który przeważa w naszym przedsiębiorstwie. Dodatkowych PKD można wskazać tak naprawdę ile się chce, nie ma tutaj ograniczeń liczbowych.

Określanie PKD
Źródło: Pixabay

Dlaczego klasyfikuje się działalność gospodarczą?

Celem wprowadzenia klasyfikacji działalności były przede wszystkim cele statystyczne. Dzięki temu możliwe jest wskazanie liczby firm działających w danym obszarze. Oczywiście powody były również inne w tym m.in. rachunkowe i ewidencyjne.

Określenie PKD jest obowiązkiem, który spoczywa na przedsiębiorcy. Jeżeli mamy wątpliwości, co do tego, jakie powinniśmy wskazać PKD warto skonsultować swój wybór z księgowym.

To, jakie PKD wybierzemy ma duży wpływ na wiele innych czynników związanych z prowadzeniem działalności. Można tutaj wskazać na np. kwestie ubezpieczeniowe, możliwość skorzystania z dofinansowań, czy skorzystanie z tarcz antykryzysowych.

Na czym polega PKD?

Każde przedsiębiorstwo powinno mieć wskazane minimum jedno PKD. Wybór tego symbolu następuje przy wypełnianiu wniosku do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej). Warto jednak mieć go już określonego wcześniej.

PKD polega na określeniu rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy prawa wskazują całą listę z jakiej przedsiębiorca może wybierać. Zagadnienie to regulowane jest Rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), z późniejszymi zmianami.

Oczywiście wprowadzane są regularnie zmiany, tak aby dostosować PKD do zmieniających się uwarunkowań rynkowych.

Jaka jest struktura PKD?

Klasyfikacja kodów PKD składa się z pięciu poziomów:

  1. Sekcja – rozpoznamy po jednoliterowym symbolu;
  2. Dział – dwucyfrowy kod numeryczny;
  3. Grupa – trzycyfrowy kod numeryczny;
  4. Klasa – czterocyfrowy kod numeryczny;
  5. Podklasa – pięcioznakowy kod alfanumeryczny.

Kody klasyfikacji PKD

W poprzednim akapicie tego artykułu wskazano z czego składa się kod PKD. I tak jak określono, na jego początku jest sekcja. Każdy symbol oznacza określony rodzaj działalności. I tak m.in.:

  • Sekcja A – Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo;
  • Sekcja C – Przetwórstwo przemysłowe;
  • Sekcja F – Budownictwo;
  • Sekcja J – Informacja i komunikacja;
  • Sekcja Q – Opieka zdrowotna i pomoc społeczna;
  • Sekcja S – Pozostała działalność usługowa.

Agencja reklamowa – jak ją sklasyfikować?

Co do zasady trudno sklasyfikować działalność gospodarczą w ramach jednego PKD. Tak jest również w przypadku marketingu, który wiąże się z agencją reklamową. Śmiało można w jej ramach wyróżnić następujące możliwe sekcje:

  • Sekcja M – Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna;
  • Sekcja J – Informacja i komunikacja;
  • Sekcja C – przetwórstwo przemysłowe.

Głównym kodem PKD dla osób zajmujących się przede wszystkim marketingiem, działając jako agencja reklamowa powinno być: 73.11.Z, czyli działalność agencji reklamowych.

Agencja reklamowa
Źródło: Pixabay

Dopuszczalne kody

Tak jak zostało to już wskazane powyżej osoby zajmujące się marketingiem w swoim określeniu działalności mogą wyróżnić więcej niż jedno PKD. To wskazane w poprzednim punkcie, co do zasady jest głównym. Natomiast wśród tych dodatkowych można wpisać m.in.:

  • 73.12.B: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych.
  • 73.20.Z: Badanie rynku i opinii publicznej;
  • 63.12.Z: Działalność portali internetowych.

Są to tylko przykładowe kody PKD, które można wykorzystać. Tak naprawdę jest ich cała gama. Wszystko zależy od tego, czym tak naprawdę będziemy się zajmować. Warto zauważyć, że w każdym momencie działalności można dopisać kod, dlatego nie musimy tego robić „na siłę” przy zakładaniu działalności.

Marketing jest bardzo szeroką dziedziną, która może opierać się na prowadzeniu firmy nie tylko w postaci prowadzenia stacjonarnego biura. Ale również za pośrednictwem internetu. Prowadzenie bloga, szeroka działalność internetowa, czy nawet prowadzenie sklepu internetowego, czy stron internetowych również wiąże się z marketingiem. W tym więc przypadku warto dokładnie przemyśleć jakie kody PKD wpiszemy we wniosku o założenie działalności.

Podsumowanie

Prowadzenie firmy wiąże się z określeniem kodu PKD. Bardzo dużo przedsiębiorców bagatelizuje ten punkt w całym procesie. Jest on jednak kluczowy dla wielu czynności później podejmowanych w ramach prowadzenia firmy. Dotyczy to także marketingu. Prowadzenie w jego ramach np. działalności w internecie powinno być również wskazane z rodzaju działalności (chociażby jako dodatkowy kod PKD).

Jedna odpowiedź do „PKD marketing – czym jest, czym się charakteryzuje, na czym polega”

  1. Awatar Fabian
    Fabian

    Ciekawy artykuł, jak i cały portal. Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close